- Onderzoek toont aan dat veel van de Nederlandse webwinkels nog niet voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen die in 2025 wettelijk verplicht worden, op basis van Europese regels.
- Veel webpagina’s zijn niet zonder muis te gebruiken, waardoor mensen met beperkingen niet kunnen winkelen bij deze webshops.
- Van de grootste webwinkels bieden Jumbo, MediaMarkt en Apple de meest inclusieve winkelervaring.
- Lees ook: Voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels: kledingzaak domineert
Maar liefst één op de drie Nederlanders heeft een cognitieve of lichamelijke beperking. Dat heeft invloed op hun dagelijks leven, dus ook de manier waarop zij computers gebruiken en online aankopen doen. Meer dan de helft van de Nederlandse webwinkels blijkt nog niet voorbereid te zijn op dit soort gebruikers, waardoor ze omzet mislopen., zo blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Level Level.
Level Level wilde weten hoe het gesteld is met de digitale toegankelijkheid van Nederlandse webwinkels. “In juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in”, zegt IT-consultant Caitlin de Rooij van Level Level in een perstoelichting. “Deze wet verplicht e-commercebedrijven om hun diensten digitaal toegankelijk te maken, zodat meer Europeanen toegang krijgen tot online diensten en producten.”
Het IT-bureau toetste de vijftien grootste online winkels handmatig op toegankelijkheid. Daarnaast scande Level Level nog eens 302 webwinkels automatisch op toegankelijkheidsfouten.
Het onderzoek wijst uit dat veel webpagina’s niet zonder muis te gebruiken zijn. Voor mensen met motorische en/of visuele beperkingen betekent dit dat zij niet kunnen winkelen bij deze webwinkels. En voor webwinkels betekent dit een gemiste kans.
Veel bekende webwinkels niet digitaal toegankelijk: van Coolblue tot Amazon en IKEA
Voor het Webwinkel Toegankelijkheidsonderzoek bekeek Level Level of de 15 grootste webwinkels toegankelijk waren met alleen het toetsenbord of met het toetsenbord in combinatie met een schermlezer.
Bij webwinkels Coolblue, Wehkamp, Zalando, Amazon, IKEA, Belsimpel, H&M en HEMA bleek het niet mogelijk om zonder muis een bestelling te plaatsen. En dat terwijl dat bij Coolblue, Amazon en H&M tijdens de vorige editie van het onderzoek nog wel kon.
De webwinkels van Albert Heijn, Bol, Jumbo, HelloFresh en GAMMA houden wél rekening met toegankelijkheid, maar het bestellen gaat moeizaam. Zo deed GAMMA het afgelopen jaar een aantal aanpassingen aan de website, waarbij de doe-het-zelfketen geen rekening hielden met de toegankelijkheid. Hierdoor is het bestelproces lastiger geworden.
Bij IKEA en Albert Heijn kunnen gebruikers geen kortingscode invoeren met alleen hun toetsenbord of schermlezer. Dat betekent dat bepaalde gebruikers korting mislopen die andere gebruikers wel krijgen.
Alleen Apple springt eruit op het gebied van toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, aldus Level Level.
Webwinkels die verbeterd zijn: Jumbo en MediaMarkt
Twee grotere webwinkels hebben duidelijk gewerkt hebben aan de toegankelijkheid van hun webshop, zo blijkt uit het terugkerende onderzoek. Zo konden bezoekers op de website van MediaMarkt in 2021 nog geen bestelling plaatsen met een schermlezer of toetsenbord. In 2023 heeft deze winkelketen de webshop verbeterd, waardoor bestellen zonder muis nu wel kan.
Ook Jumbo heeft verbeteringen doorgevoerd. Waar bestellen zonder muis in 2021 nog niet mogelijk was, kon dit in in 2022 wel. In 2023 voerde de supermarktketen verdere verbeteringen door, waardoor het bestelproces toegankelijker is geworden.
Bij digitale toegankelijkheid denken we vaak aan een hoog contrast, de optie tot het laten voorlezen van de tekst en het ondertitelen van video's. Maar de Europese wet gaat ook over de toetsenbordvriendelijkheid van websites, met als doel om Europese burgers een inclusieve winkelervaring te bieden.
Met nog ruim een jaar totdat deze wet ingaat, hebben webwinkels nog beperkte tijd om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving.